مشاور کسب و کار

آیا قصد دارید در کنار فعالیت های اداری خود، کسب و کار آزادی داشته باشید؟ آیا مایلید شرایط کسب و کار خود را بهبود بخشید؟ آیا قصد دارید در یک فعالیت اقتصادی سودآور سرمایه گذاری کنید؟ این وبلاگ تلاش می کند که مشاور امین شما باشد.

مشاور کسب و کار

آیا قصد دارید در کنار فعالیت های اداری خود، کسب و کار آزادی داشته باشید؟ آیا مایلید شرایط کسب و کار خود را بهبود بخشید؟ آیا قصد دارید در یک فعالیت اقتصادی سودآور سرمایه گذاری کنید؟ این وبلاگ تلاش می کند که مشاور امین شما باشد.

فیل سفید

یکی بود، یکی نبود!

در زمان‌های دور در کشور سیام (تایلند امروزی) پادشاهی زندگی می‌کرد که بسیار مال‌دوست و ثروت‌اندوز بود. او دوست نداشت که هیچ کس ثروتی بیش از ثروت او داشته باشد. اما او برادری داشت که به کار تجارت مشغول بود و ثروت فراوانی داشت و پادشاه نگران بود که مبادا روزی ثروت برادرش به ثروت او نزدیک شود.

روزی صبر پادشاه لبریز شد و تصمیم به کشتن برادر و تصرف اموال او گرفت و تصمیمش را با وزیرش در میان گذاشت. وزیر که مردی زیرک و در عین حال دوراندیش بود، با تصمیم پادشاه مخالفت کرد و از پادشاه اجازه خواست که این موضوع را به سادگی و بدون خونریزی حل کند تا هم دست پادشاه به خون برادر آلوده نشود و هم اموال برادر روز به روز کمتر شود.

وزیر به پادشاه پیشنهاد داد که پادشاه یکی از فیل‌های سفیدش را به برادرش هدیه دهد. (از نظر آنها فیل سفید موجودی مقدس بود.) پادشاه نیز طی مراسم با شکوهی یکی از فیل‌های سفیدش را به برادرش بخشید.

هزینه مراقبت و نگهداری از فیل سفید بسیار سنگین بود و برادر پادشاه نه می‌توانست آن را بکشد و نه می‌توانست به دیگری ببخشد، زیرا نوعی توهین به هدیه پادشاه به حساب می‌آمد و او مجبور بود هر روزه هزینه هنگفتی را صرف خوراک و نظافت و سرپناه فیل سفید کند.

برادر زنده ماند؛ اما با نگهداری از فیل سفید به خاک سیاه نشست.


* * *


در دنیای تجارت «فیل سفید» استعاره از سرمایه‌‌گذاری یا پروژهای است که بازده اقتصادی ندارد اما شخص یا سازمان به دلیل هزینههایی که تا پیش از این برایش انجام داده، حاضر یا قادر به رها کردنش نیست.


* * *


شما چند فیل سفید دارید؟ سازمان شما چطور؟



نظرات 5 + ارسال نظر
خانم اردیبهشتی شنبه 14 آذر 1394 ساعت 22:19 http://mayfamily.blogsky.com

سلام
من یک فیل سفید می شناسم! البته هزینه نگهداری کمرشکن نداره ولی از نظر این که نه میشه پسش داد و نه کشتش و نه رهاش کرد و نه فروختش... واجد شرایط فیل سفید بودنه

سلام
کاش بیشتر توضیح میدادید.

مینو چهارشنبه 11 آذر 1394 ساعت 22:23 http://milad321.blogfa.com

خیلی زیاده.باید در باره اش فکر کنم.

ممنون که درباره اش فکر می کنید.

بانو. پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 16:02 http://mylifeinwords.blogfa.com

سلام. چه ابتکار جالبی برای نابودی دشمن...کاش از این وزیرا ما هم داشتیم...
ضمنا سازمانی که من درش کار میکنم کلا محل نگهداری فیلهای سفیده

سلام
محل کارتون باید جای جالبی باشه.

مژگان سه‌شنبه 3 آذر 1394 ساعت 14:07

والله یه بچه فیل بود از سر خودم باز کردم حالا موندم سر گردون بدون فیل چکار کنم !!

جانم ؟

فریبا دوشنبه 2 آذر 1394 ساعت 10:09 http://dorna53.blogfa.com/http://

چرا همیشه وزرا دانای رند هستند؟
جالب بود
سپاس

چون صفت دانایی معمولا به پادشاه ها نمی چسبه.

ممنون از حضورتون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.